Gratis strikkeopskrifter på striktrøjer


Her kan du finde vores gratis strikkeopskrifter på striktrøjer, som du skal være meget velkommen til at bruge. Hver striktrøje kan laves i forskellige størrelser, og du skal selvfølgelig være velkommen til at eksperimentere med farvevalg og garntykkelse mv., hvis du har lyst.

Vi håber, at der er mange, som vil hjælpe os med at lave denne side større og bedre at bruge, ved at indsende de strikkeopskrifter på striktrøjer, som mange har til at ligge derhjemme. Dog er det vigtigt, at der ikke er copyright på dem, da vi ønsker at det skal være helt reelt at anvende samtlige opskrifter på både striktrøjer og alt andet her på siden, uden at risikere at overtræde en copyright.

Oversigt


Udarbejdet i størrelserne: str. (2) 4 år
Garnforbrug: 1 ngl hvid, 1gnl blå, 1 ngl grøn, 1 ngl sort (1 ngl lysegrøn, 1 ngl turkis)
Bomuld + acryl til p.nr 2,5 + 3
Løbelængde ca. 160m pr 50 gr
Overv. (33) 36cm
Helel. (38) 41cm
Ærmel. (31) 34cm
Strikkefasthed: 26m 34p = 10x10cm

Strikkeopskrift

Slå op med blåt gran (150) 160m. Strik ca. 3 cm rib 1r 1vr. Strik 10m g. med hvidt garn, så 1omg. Med blå. Skift til p.nr.3 strik 20m g. glat hvid men på første tages jævnt ud til (176) 192m strik striber 10p.grøn så mønster bort 5p. hvid-mønsterbort 9 p. Lysegrøn mønsterbort 5p. hvid mønster bort fortsæt på denne måde til arb. Måler (20) 23 cm så deles arb. Og hver side strikkes for sig fortså med striber til ryggen måler (36) 39 cm sættes de midterste (26) 30cm på en tråd eller maskeholder og hv. side strikkes færdig for sig. Mask på næste p. fra halssiden 4m 1g. 1m 1g. strik til arb. Måler (38) 41cm strik den anden side blot modsat. Forstykket strikkes som ryggen til arb. Måler (32) 35cm så sættes de midterste (22) 26cm p. maskeholder og hv. side strikkes for sig. Mask i halssiden for 4m 16 2m 1g. 1 m 1g. Strik til arb. har samme mål ryggen. Strik den anden side blot modsat.

Ærmer

Slå op med blå garn (44) 48m strik rib som på blusen skift til p. nr. 3 strik striber som på trøjen. Tag1m ud i hv. side under ærmet på ca. hv. 4 p. 84m vidden skal passe til ærmegabet. Montering hæft ender og sy ærmet i.

Halskant

Strik masker op i halsen ca. (92) 98m. Strik rib som på trøjen men modsat 2 p. hvid 1p. blå 1 p. hvid. Blå til halsen måler ca. 3 cm. Luk løst af så kanten ikke strammer.

Oversigt


Udarbejdet i størrelserne: (2) 4 år
Bomuld + Acryl til p. nr. 3,5 + 4
Garnforbrug: (4 ngl) 5 ngl lilla, 2 ngl hvid
Strikkefasthed: 24m 28p = 10x10cm
Overv. (32) 36cm
Helel. (39) 43cm
Ærmel. (31) 35cm

Strikkeopskrift

På rund p. nr. 3½ slå (148) 152 m. op strik en ribbort med 2r-2vr 2 omg. På hv. 3. omg. Strikkes r. m. snoet strik m. 2 først derefter m. 1 tag m. af p. Strik ca. 3 sno. Ca. 4 cm. Skift til p. nr. 4. Tag på første p. jævnt ud til (160) (176m) strik 2 p. lilla derefter strikkes mønster 1 – mønster 2 – mønster 3 – mønster 2 – slut med mønster 1- Når arb. måler (21) 25 cm. Deles arb. og hv. side strikkes færdig for sig. Efter mønster 1 strikkes striner 6 p. lilla, 2 p. hvid, 2 p. lilla, 1 p. organge, 2 p. lilla 2 p. hvid, 9 p. lilla fortsæt med striber med 9 p. lilla i mellem. Når ryggen måler (37½) 41½ cm. Sættes de mimste (20) 24 m på en maskeh. Strik nu hv. side færdig for sig mask 4 m af 1 g. 1 m. 1 g. strik den anden side blot modsat. Forstykket strikkes på samme måde men når arb. måler (33) 37 cm sættes de midterste (16) 20 m på en tråd eller maskeh. Hver side strikkes nu hv. for sig. Mask 4m af i halssiden så 2 m 1 gang, 1 m, 1 gang, strik til arb. har samme længde som ryggen, strik den anden side blot modsat med at maske af i halssiden.

Ærmer

Slå på strømpe p. nr. 3½ (40) 44 m. med lilla strik rib. Som på blusen ca. 4 cm. Skift til p.nr. 4 strik 2 omg. Glatstrikning derefter mønster 3, så mønster 2 1 gang, nu strikkes striber som på blusen, men tag 1 m ud i hv. side under ærmet på hv. side fra slut medrib. Fortsæt med udt. Til ærmet har same vidde som ærmegabet. Når arb. måler (31) 35 cm i alt maskes af: strik det andet ærme magen til.

Montering

Hæft ender og sy ærmerne i halskant: saml (80) 84 m op strik rib som på blusen.

Oversigt

Udarbejdet i størrelserne 2 (4) år
Materialer:
Strikke p nr 2½-3½
Rund p nr 2½ – 3½
Strikkefasthed 27 m = 10 cm på 3½ bomuld + acryl 50/50
Garnforbrug: 2 nøgler af hver farve

Strikkeopskrift

Glat strikning ret på ret siden vrang på vrangsiden
Slå 140 (148) m op med lilla garn på p. nr 2½ strik rib 2 r, 2 vr strik 3 cm, skift til p nr 3½ Tag på første p tag ud til 152 (168) m på en glat p. Derefter 2 omg vr strik mønster efter diagram så 2 p glat 2 p vr, skift til råhvid og gentag mønsteret til arb måler 21 (23) cm mask 6 m af i hv. side til ærme 6 ab og hv side strikkes for sig der er 70 (78) m på hv del.
Strik til ryggen måler 36 (39) cm så maskes de midterste 20 (24) m af og der maskes yderligere 4 m 16, 1 m 1 gang, strik til ryg måler 38 (41) cm. Mask af til skulder, eller sæt m på en maske holder, strik den anden side modsat.

Forstykket strikkes som ryggen til arb måler 32 (36) cm. Sæt de midterste 16 (20) m på en maskeholder, eller mask dem af. hv side strikkes færdig for sig, mask 4 m 1 gang – 2 m 1 gang 1 m 1 gang strik arb måler 38 (41) cm, strik den anden side modsat sæt m på en maskeholder eller mask. Ryg og forstykke strikkes nu sm over skulderne ved at lægge arb m/ret mod ret strikkes sm ved at strikke 1m fra hv p og mask af som du plejer at gøre.

Ærme slå 44 (48) m op. Strik rib på pinde nr 2½, strik 3 cm og skift til p nr 3½. Tag på første p ud til 48 (52) m. tag ud på hv 4 p. Strik mønster som på blusen til arb måler 31 (34) cm. Mask af. Strik et ærme til.

Montering

Hæft ender og sy ærmet i.

Halskant: Samles 88 (92) m op men begynd midt bag og strik frem og tilbage så der bliver en slids til knap, strik 2 ret p derefter rib ca 2½ cm mask løst af. Hækkel fast m rundt i slidsen hækkel 1 el 2 knaphuller og sy knap i.

Mønster

Overvidde 64 (68)
Hele længde 38 (41)
Ærmelængde Mønster deleligt med 8 m

Oversigt

Udarbejdet til størrelserne 2 (4) år
Materialer: Blød bomuldsgarn til p nr 2½ 3.
Garn forbrug: 2 nøgler (3 nøgler) blå, 2 nøgler råhvid, 1 nøgle grønt eller en rest garn.
Brystvidde 61 (68)
Hele længde 37 (41)
Ærmelængde 30 (32)

Strikkeopskrift

Tag ud til 160 (172) m på p 2½ efter rib. Slå 148 (160) m op med grønt garn. Strik rib 2r 2 vr 2 omg. Skift til Råhvid strik til ribben måler 3½ cm, skift til p nr 3, strik 2 ret riller med grøn garn. Strik 10 p glat med blå garn og strik boble mønster efter diagram. Strik 3 rækker med bobler og 5 p glat. 2 ret riller med grøn. 2 omg med hvid og mønster efter diagram med lus 1 omg glat 2 omg ret riller. Fortsæt med denne inddeling af mønster til arb måler 20 (23) cm deles arb og ryg og forstykke strikkes hver for sig. Mask 4m af i hver side til ærmegab og strik til ryggen måler 35 (39) cm så maskes af til hals for 20 (24) m 1 gang 4 m 1 gang 1 m. Strik til arb måler i alt 37 (41) cm. Luk af til skulder og strik den anden side bagen til. Forstykket strikkes som ryggen til arb måler 32 (36) cm maskes de midterste 16 (20) m dernæst mod halssiden maskes 4 m 1 gang 2 m 1 gang 1 m 1 gang når arb måler det samme som på ryggen lukkes af til skulder. strik den anden side magen til.

Ærmer

Slå 44 (48) m op på strømpe p nr 2½. Strik rib som på trøjen. Skift til p nr 3 og tag ud på til 48 (52) m tag ud på hv 4 p. til arb har samme mål som ærmegab. Indsæt mønster som på trøjen til arb måler ca 30 (32) cm. Men strik frem og tilbage de sidste 4 p til ærmegab strik et ærm til.

Montering

Hæft ender og sy ærmerne i. Strik op i halsen med grønt garn 92 (98) m, strik 2 ret riller skift til blå garn og strik rib 2 r 2 vr 8 p så 2 p grøn mask af.

Detaljer

Boblemønster: Deleligt med 4 m 1 til 6 p glat. 7 p (3 r strik 1 R igennem m der ligger 5 p dybere under næste m, slip m af venstre p træk tråden stramt til her ved løser m. ovenover sig op ) (Gentag fra) Pinden ud. 8-12 p glat 13 p (1 r igennem m der ligger 5 p dybere under næste m slip masken af venstre p og træk tråden stramt til 3 r) (Gentag fra) 14-18 p glat gentag fra 7 – 18 p.

Oversigt

Materialer:
Bomuld + acryl
Overvidde 61 (62) cm
Hele længde 32 (37) cm
Garnforbrug:
3 nøgler grøn af 50 gr
2 nøgler blå af 50 gr
1 rest hvid

Tilbehør: 1-2 små knapper til slids. Rund p nr 3 – 3½. Jumper p nr 3-3½. Hæklenål nr 3.
Strikkefasthed: 26 m og 34 p i glat = 10 cm. Bemærk: Passer strikkefastheden ikke må der prøves med finere eller grovere pinde.

Strikkeopskrift

Slå 156 (168) m op på p nr 3 strik 8 p glat ret på rund p på 9 omg strikkes vr over alle m = ombukningslinie. Strik endnu 8 p glat r skift til rund p nr 3½ strik 1 omg glat ret fortsæt med diagram 1. I alt 12 omg. Strik herefter stribemønster til arb måler fra ombukningslinien 19 (23) cm. Nu deles arb i 2 lige store dele til ryg og forstykke og hver del strikkes færdig for sig. omg beg er venstre “sidesøm”. Fortsæt over ryggens 78 (84) m. Luk til ærmegab i hver side på hver anden p for 3,2,1 m = 68 (74) m tilbage. Strike lige op til ærmegabet måler 7 (8) cm. Del ryggen i 2 lige store dele til slids midt bagpå og strik hver side færdig for sig. Den inderste m mod slidser strikkes r på alle p. Fortsæt lige op i striber til slidsen 4,5 cm ærmegabet måler 11½ (12½) cm luk til hals fra slidssiden og på hver 2 p 12,2 (14,2) m når ærmegabet måler 13 (14) cm i alt lukkes de resterende masker af til skulder. Strik den anden side færdig på samme måde.

Forstykke

Sæt forstykkets m over på p og luk til ærmegab som beskrevet til ryggen. Strik til ærmegabet måler 9 (10) cm. Luk de midterste 12 (16) m af til hals og hver side strikkes færdig for sig. Luk til halssiden for endnu 3,2,2,1 m og strik lige op til ærmegabet måler 13 (14) cm som på rggen hvorefter de resterende m lukke af til skulderen. Strik den anden side færdig på samme måde.

Ærmer

Læs hele ærmet igennem inden der strikkes. Slå 42 (46) m op på strik rib som på trøjen (1r 1 vr) skift til p nr 3½ idet der på første tages 4 m jævnt fordelt til 46 (50) m gentag udt på hver 4p (6p) gentag udt 11 (11) gange til 68 (72) m samtidig påbegyndes stribe mønster på 19p glat efter ribben. Resten af arb strikkes i striber. Når arb måler i alt 19 (28) cm lukkes til ærmerunding i hver side i beg af hver p for 3, 2, 2, 2, 2, 3 m luk de sidste 40 (44) m på engang strik et ærme magen til.

Montering og halskant

Hæft ender, sy skulder sømmene. Isy ærmerne. Ombuk den nederste kant i ombukningslinien, sy til på vrangsiden.
Halskant: Med rund ping nr 3 strikkes m op fra retsiden med grøn garn strik ca 83 (89) m = (Ulige antal). Strik 1 p drejet r fra vrangsiden, strik herefter 8 p rib (1 vr 1 r) slut med 1 vr. Luk af i rib.
Kant langs nakkens slids: Med rund p nr 2½ og med grøn garn strikkes på engang m op langs slidsens 2 sider strik i p ret, derefter 1 p vrang hvor maskerne samtidig maskes af. Hækkel 1-2 trenser langs slidsens ene side afhængig af hvor lukket slidsen ønskes. Isy 1-2 knapper.

Detaljer

4 p med grøn, 4 p med blå.
Gentag disse 8 p.

Oversigt

Udarbejdet i størrelsen 2-3 år
Løbelængde 140 m pr nøgle
Garnforbrug 2 nøgler lilla, 2 nøgler rosa
Brystvidde 64 cm
Hele længde: 37 cm
Strikkefasthed 22 m = 10 cm
Rundepinde nr 3½ + 4

Ribkanter
2 r 2 vr strik 2 omg næste omg snoes r m sno på hver 3 omg.

Strikkeopskrift

På p nr 3½ slås 144 m op. Strik rib 2 r 2 vr på 3 omg snoes r m strik til der er 3 snoninger i alt slut m 1 omg rib skift til rund p nr 4 og strik 6½ cm glat. Så strikkes diagrammet. Derefter 6½ cm rosa når arb måler 20 cm deles arb og hver side strikkes færdig hver for sig. Når ryggen måler 35 cm sættes de midterste 18 m på en maskeholder og mask 4 m 1 gang 1 m 1 gang når arb måler 37 cm maskes af til skulder. Strik forstykket som på ryggen til arb måler 32 cm sættes de midterste 14 m p maskeholder og hv side strikkes færdig hv for sig luk på hv 2 p for 4m 1 g 2 m 1 g 1 m 1 g når arb måler det samme som på ryggen maskes af til skulder. Den anden side strikkes modsat.

Ærmer

Slå 40 m op på strømpe p nr 3½ og strik rib som på blusen. Skift til p nr 4 og strik glat. Tag masker ud midt under ærmet = strik 1 så 1 udt. Strik omg ud til der mangler 1 så tages ud og strik sidste m. tag ud på hv 4 p til der er 72 m når arb måler 39 cm maskes af. Halskant strik masker op rundt i halsen. Strik rib som på blusen.
Montering sy ærmer i og hæft ender.

Detaljer

Lilla, Rosa, Lilla
Mønster deleligt med 6 m.

Oversigt

Materialer:
Udarbejdet i størrelserne 2 (3) år
Garn: Bomuld + acryl
Løbelængde: 150 m (50 gr)
Garnforbrug: 3 nøgler hvid, 1 nøgle grøn, 1 nøgle grå
Rundpinde: 2½ – 3
Strømpepinde: 2½ – 3
Hele længde: 35 – (37) cm
Overvidde: 31 – (33) cm
Ærmelængde: 5 – (6) cm
Strikkefasthed på p 3, 27 m og 38 p = 10 cm

Strikkeopskrift

På rund p nr 2½ slåes 168 (168) m med grønt garn strikrib 1dr 1 vr 6 omg. Skift til p nr 3 og strik 1 ret rille med grå, strik nu efter diagram 1. Beg m 2 p hvid og slut med 1 p hvid. Strik så striber efter diagram. Så 2 p hvid og strik diagram 2 beg med 2 omg hvid og slut med 1 r hvid. Fortsæt med at strikke striber hver anden gang til arb måler 22 (24) cm. Luk nu 4 (6) af i hver side til ærmegab. Lad arb hvile til begge ærmer er strikket.

Ærmer

Slå på strømpepinde nr 2½ 48 (54) m strik rib som på trøjen. Skift til p nr 3. Reguler maskeantallet på første omg til 52 (56) m. Beg med diagram 1 som på trøjen, men bemærk at der skal sluttes som på trøjen ellers kommer det ikke til at passe til bærestykket med raglan. Strik til ærmet måler 5½ (6) cm. Maskes af til ærmegab som på trøjen.

Raglan

Sæt delene ind på rund p nr 3 man starter med ryg-ærme-forstykke-ærme. Indtagning til raglan på hv anden omg. 1 r 2 r sammen (strik til der er 3 m tilbage, 1 m løs af 1 r, træk den løse m over 2 r 2 r sammen) gentag fra () i alt 3 gange. Strik til omg sidste 3 m 1 m løs af 1 r træk den løse m over 1 r = i alt 8 indt. Gentag disse indt på hv anden omg i alt 17 (18) gange. Luk de midterste 14 m foran til hals, strik arb færdig frem og tilbage på r samtidig deles arb midt bag til slids og hv side strikkes færdig hv for sig. Fortsæt Raglan indt og luk samtidig til hals 2 m i beg af hv p fra halssiden til der er i alt 23-24 gange med raglan indt.

Montering

Hæft ender og sy sammen under ærmerne

Halskant

Strik med grøn garn op i halsen ca 92 (96) m strik rib 6 p mask løst af i rib.

Slids

Der hækles 1 omg fast m med grønt garn på begge sider af slidsen der hækles en trense eller 2 til knaphul. Sy knapper i modsatte side.

Detaljer

Striber: 1 ret rille grå, 2 p hvid, 2 p grøn, 2 p grå, 2 p hvid, 2 p grøn, 1 ret rille
Diagram 1
X = Grå
V = Grøn

Diagram 2

Oversigt

Udarbejdet i størrelserne 2 (4) år
Overvidde: 64 (68) cm
Hele længde: 39 (42) cm
Rund p nr 3 – 3½
Strømpinde nr 3 – 3½
Strikkefasthed: Bomuld + acryl 50/50 af hv 26 m glat = 10 cm
Størrelse: 2 – 4 år.
Garn for 4 nøgler rød 1 rest hvid.

1. p ret.s.) 1 v 3 r 2 vr 3 r 2 vr 3 r 1 vr
2. 4 p r over r vr over vr
3. p (1 vr slå om p 1 r løs af 2 r sm træk den løse m over slå om p 1 vr gentag i alt 3 gange)
Gentag fra 1-4 p
Snoning: Rib
2 r 2 vr 2 omg.
Strik r m som snoning strik først nr 2. fra p så nr 1 og tag m af p. Strik 3 p rib derefter snoning igen.

Strikkeopskrift

Slå 152 (160) m op p 3 strik. 2 r 2 vr 2 omg så strik efter diagram. Strik ca 3 gange med snoning, slut med 2 p rib. Skift til p nr 3½ men på første omg tages ud til 158 (170) m.
1 om r 2 omg vr m hvid skift til rød garn 1 omg r næste p strik 32 (35) m indsæt hulmønster, 64 (70) m glat så hulmønster 32 (35) m strik til arb måler 23 (26) cm maskes af til ærmegab. Mask de første 4 af strik 28 (31) m glat så hulmønster strik 28 (31) m glat mask 8 m strik til der mangler 4 m som skal maskes af lar arb hvile

Ærmer

Slå 44 (48) m op strik rib som på blusen skift til p nr 3½ på første omg tages 4 m ud strik hvid ind som beskrevet til blusen (kan undlades) tag yderligere ud på hv 5 p til 64 (72) m i beg og slutningen af om (udt) strik 1 m r tag 1 lænke op v at sno den så der ikke bliver en hul strik til der er 1 m tilbage tag ud og strik den sidste m strik til arb måler 23 (26) cm. Mask de midterste 8 m af til ærmegab. Lad arb hvile og strik et ærme til.

Raglan

Sæt delene ind på rund p omg starter: Først ryg, ærme, forstykke, ærme. Tag sm til raglan på hv anden p.
Ryg 1 r 2 r sm (strik til der er m tilbage på ryggen 1 m løs af 1 r træk den løse m over 2 r 2 r sm) Fortsæt som beskrevet i parantesen i alt 3 gange. Strik til omg sidste 3 m 1m løst af 1 r træk den løse m over 1 r i alt 8 indtagninger. Gentag disse indtagninger på hv anden p i alt 17 (18) gange mask de midterste 15 m af på forstykket og strik arb færdig frem og tilbage på p.
Fortsæt raglan indtagninger og mask samtidig til hals 2 m i begyndelsen af hver p fra halssiden til der er taget ind til raglan i alt 23 (24) gange.

Montering

Hæft enderne og sy sammen under ærmerne.
På rund p strikkes 84 (88) m op til rib til hals strik rib som på blusen, men kun med 2 snoninger.

Oversigt

Udarbejdet i størrelserne (1) 2 (3) år
Hele længde: (31) 34 (37) cm
Overvidde: (58) 67 (71) cm
Ærmelængde: (20) 23 (25) cm
Materialer:
Bomuld og acryl
rund p nr 2½ – 3
Strikkefasthed: på p nr 3 = 27 m 10 cm
Garnforbrug: 3 nøgler lyslilla, 1 nøgle mørklilla, 1 nøgle hvid

Strikkeopskrift

Slå op på p nr 2½ (156) 180 (192) m med mørk lilla strik 2 omg skift til hvid, men beg samtidig med at lave en snoning efter diagram der er 4 gange med snoning til ribben skift til p nr 3 og strik mørklilla 1 p r 2 p vr skift til lyslilla strik omg indsæt så diagram 1 når den er strikke så 2 p glat, skift til mørklilla strik 1 p r 2 p vr 2 p ret så strikkes diagram 2. Slut med 2 p glat 2 p vr skift til lyslilla strik 2 p glat derefter strikkes diagram 3. 2 p glat skift til mrklilla strik 1 p glat 2 p vrang (vær opmærksom på at arb deles når der er strikket (17½) 20 (22½) cm i alt. Del arb i to lige store dele og strik ryg og forstykke færdig hv for sig) Skift til lyslilla og strik arb færdig med mønster m løs diagram 4. Når arb måler ca. (9½) 10 (10) cm lukkes de midterste (15) 17 (17) af til hals og strik hver side færdig for sig mask samtidig i halssiden (4) 4 (4) 1 gang 2 m 1 gang 1 m 1 gang strik til arb måler (31) 34 (37) cm mask af til skulder strik den anden side på samme måde med at maske af mod halssiden.

Ryggen

Strikkes som forstykke til arb måler (29) 32 (35) cm lukkes de midterste (17) 19 (19) m af og arb strikkes færdig hv for sig luk yderligere (4) 4 (4) 1 gang 2 m 1 gang 1 m 1 gang luk til skulder når arb måler (31) 34 (37) cm luk af til skulder strik den anden side på samme måde fra halssiden.

Ærmer

P strømpe p nr 2½ slå (44) 46 (48) masker op med mørk lilla som på trøjen strik 2 p skift til hvid strik så snoning skift mørklilla strik 1 omg ret 2 p vr som på trøjen skift til p nr 3 og strik med lyslilla efter diagram 4 tag ud i hver på hver (4) 4 (5) p til der er (73) 75 (79) m strik til arb måler (22) 26 (28) cm luk af. Strik et ærme magen til.

Snoning

Snoning: Rib
På strømpe p nr 3.
2 r 2 vr 2 omg strik r m som snoning ved at strikke nr 2 m fra p så nr 1 og tag maskerne af p strik p rib derefter snoning.

Detaljer

Diagram 1
Mønster deleligt med 12 m

Diagram 2
m r = deleligt
X = Hvid med 4 m

Diagram 3
Deleligt med 4 m
X = Hvid

Diagram 4

Copyright © 2010-2014 Gratis Strikkeopskrifter.dk - mail@gratisstrikkeopskrifter.dk - Annonceringspolitik